מתרגמים, כמו פרילנסרים רבים, משקיעים הרבה זמן ואנרגיה כדי לבנות מאגר גדול ומגוון של לקוחות חוזרים ונאמנים שמשלמים מהר. למרות זאת למרבה הצער לא כל הלקוחות הם הלקוחות האידיאליים שאתם מצפים להם. ישנן נסיבות בהן אין ברירה וכדאי לוותר על לקוח. ויתור על לקוחות עלול להיות קשה לפרילנסרים. אחרי הכול כל לקוח שמוותרים עליו הוא ויתור על הכנסה כספית.
לעומת זאת, אם מוותרים על לקוח ניתן להיפטר מגורם השואב מכם זמן ואנרגיה רבים. הויתור ישאיר אתכם מרועננים וחדורי מוטיבציה לחפש לקוחות טובים יותר שיחליפו את הלקוחות עליהם ויתרתם.
לאור הנאמר כאן, אנו נבחן כעת את המצבים בהם ויתור על לקוח והפסקת העבודה עמו, יהיו מסלול הפעולה הנכון.
הרחקת לקוחות חדשים
להרחיק לקוחות פוטנציאליים בעייתיים קל יותר מאשר להיפרד מלקוחות ותיקים שכבר עבדתם איתם. משום כך שווה לשים לב למספר סימני אזהרה לפני שאתם מתחילים לעבוד עם לקוחות חדשים. אם מערכת היחסים המקצועית מתחילה בכך, שהלקוח עושה עניין גדול ומתנגד בחריפות למחירים השגרתיים שלכם, זה לא סימן טוב להמשך הקשר המקצועי.
להגיד "לא" לעבודה יכול להיות עניין קשה. יחד עם זאת, שווה לבטוח באינסטינקטים שלכם שישתכללו ככל שתצברו ניסיון כפרילנסרים. כישורי התרגום וזמן העבודה שלכם בעלי ערך. אם הלקוח שלכם איננו מעריך אותם אולי נכון יותר להמשיך הלאה מהר ללקוחות אחרים שאכן ידעו להעריך את עבודתכם.
כמובן, תמיד יהיו זמנים בהם תצטרכו את הכסף. לחלופין אולי תזדקקו לעבודות כדי להפגין את המומחיות שלכם בתחומים חדשים בהם אתם מנסים להתבסס. בנסיבות כאלה, זה כמובן לחלוטין לשיקולכם לקחת עבודות תרגום במחיר נמוך.
עליכם לוודא שהעבודות הללו מוגדרות הייטב וברור ללקוח מהו מקבל. בנוסף עליכם להבהיר ללקוח שכל שירות נוסף שיבקש מכם יעשה בתעריפים הגבוהים הרגילים שלכם.
להפסיק לעבוד עם לקוחות שלא משלמים
ישנן מספר סיבות שתבקשו להפסיק התקשרות עם לקוחות קיימים. אם אתם מעלים את המחירים של שירותיכם, (כפי שחובה לעשות מפעם לפעם כדי לא להיפגע מאינפלציה) ואחד הלקוחות שלכם מסרב לשלם את התעריף החדש, יתכן שזה הזמן הנכון להפסיק את ההתקשרות עמו.
בדומה לכך, אם יש לכם לקוח שנוהג על בסיס קבוע למשוך זמן ולנסות להתחמק כאשר צריך לשלם לכם, אולי הגיע הזמן לסיים את ההתקשרות עמו. אחרי הכול, אתם משקיעים זמן בבדיקת חשבון הבנק שלכם ולאחר מכן במרדפים אחרי לקוח שלא משלם במייל ובטלפון.
הזמנים הללו יכולים להיות מנוצלים אחרת לאיתור מקור הכנסה אמין יותר. ניצול הזמן לאיתור לקוחות שמשלמים במועד יכול להקל משמעותית את המתח.
הפניית לקוחות למתרגמים אחרים
יתכן שבהתחלה הפניית לקוחות למתרגמים אחרים ובכך ויתור על ההכנסה שלכם נראית מנוגדת להיגיון. אך לעיתים, קיימות סיבות טובות לעשות זאת.
אם לדוגמא, יש לכם לקוח שלרוב מספק לכם חומרים לתרגום בתחום החינוכי, ולפתע הוא מבקש מכם לעשות תרגום דוחות כספיים רחב היקף, יתכן שכדאי להעביר אותו למתרגם פיננסי מומחה. ביצוע עבודה בה אתם עלולים לסכן את איכות התרגום, בשל הצורך בהתמחות שאין לכם, עלולה לגרום לכם לאבד את הלקוח לחלוטין ולתמיד.
אם תפנו את הלקוחות בעבודה החריגה למתרגמים מומחים המתאימים לה, מאד יתכן שהלקוח עדיין יפנה אליכם עם חומרים לתרגום בנושאים הרגילים. אלה שאתם מתמחים בהם.
כמו כן, לעיתים ישנם זמנים בהם תמצאו את עצמכם עסוקים מידי מכדי לקבל עבודות תרגום חדשות. כולל עבודות מלקוחות שעבדתם איתם זמן רב. במקום להתחייב מעבר לקיבולת שלכם ולסכן בכך את איכות השירות שאתם מגישים, כדאי להפנות את הלקוח למתרגם אחר. מתרגם שאתם בוטחים בו שיעשה עבודה טובה וכך יסייע לכם עד שעומס העבודה הגדול יופחת.
כתוצאה מכך הלקוח שלכם עדיין יקבל את התרגום שלו בזמן למרות שלא הייתם פנויים להשלימו.
להיפרד לשלום מלקוחות לא תקשורתיים
לקוחות שלא ממהרים להגיב לשאלות מקצועיות שלכם, עלולים לשבש קשות את שגרת העבודה. הם עלולים לעלות לכם בזמן רב, אופן התקשורת המעכב שלהם עלול להאט משמעותית את השלמת העבודה עבורם. יתרה מזאת, אם אתם יודעים שיש לכם עבודה בלתי גמורה הממתינה לאישור, המוטיבציה והיעילות הכללית שלכם עלולות להיפגע משמעותית.
קשה לעבור לעבוד על פרויקטים אחרים בשעה שאחת המשימות לא נסגרה, במיוחד אם היא נשארה פתוחה רק בגלל הצורך לחכות לתשובה או לאישור מהלקוח.
אם אתם עומדים מול לקוח ,שהתקשורת איתו פגומה ומעוכבת עד רמה שפוגעת בשגרת העבודה, אולי זה הזמן לסיים איתו את ההתקשרות. בהחלטות מהסוג הזה יש לשקול כל מקרה לגופו. עליכם לחשוב טוב לפני שאתם מחליטים לסיים התקשרות מסיבה כזאת. תחשבו כמה מפריע באמת היעדר התגובה לזמן ארוך? שיקלו זאת ביחס לשגרת העבודה הכללית שלכם.
ביטחו באינסטינקטים שלכם, אם התקשורת עם הלקוח משובשת שתפו בכך את הלקוח. אולי תעניקו לו הזדמנות לתקן את המצב לאחר שהצפתם את הבעיות. אך אם אין שיפור במצב התקשורת גם לאחר ההברה, יתכן שנכון לוותר על הלקוח הזה, במקום זאת שווה לנצל את הזמן שיחסך על השגת לקוחות שהתקשורת העסקית איתם תקינה, פעילה וזורמת.
מחשבות לסיום
זוהי החלטה קשה מאד לוותר על לקוח. במיוחד כאשר מעט מאד מההכנסה של פרילנסרים, היא הכנסה מובטחת מלקוחות קבועים. למרות זאת, במצבים מסויימים ויתור על לקוח יכול להיות מסלול הפעולה הנכון. זאת הן מבחינה פיננסית והן מבחינה רגשית.
האם אי פעם החלטתם להיפרד מלקוח? האם עשיתם את הדבר הנכון? שתפו בתגובות את חוויותיכם עם קהילת המתרגמים הפרילנסרים שלנו.
המאמר המקורי כאן.
תורגם ונערך בידי גילי קימור