- עמוד הבית
-
אודותינו
-
שפות
-
שירותים
-
תרגום משפטי
- לקוחות
-
יצירת קשר
IL: +972 72 2200700
- כניסה לאתר
צור אתנו קשר
הכנס את הפרטים שלך ונחזור אליך בעוד מספר דקות
שיווק בינלאומי ברשתות החברתיות – איך להצליח בשפות אחרות?
זמן קריאה : 13 דק'
ההבדל העיקרי בין שיווק בינלאומי באינטרנט לבין שיווק מקומי בלבד באינטרנט הוא היקף התחרות. בשוק מקומי אתם מתחרים בשפת האם שלכם בכמה עשרות עד מאות אתרים של חברות מתחרות בתעשיה שלכם.
לעומת זאת המרחב הבינלאומי הוא מגרש נייטרלי הכולל אלפי שחקנים שונים באותה תעשייה. לכל שוק בכל שפה יש את הנורמות המקובלות שלו מבחינה חוקית ותרבותית. יתרה מזאת לכל מגזר באוכלוסיה בין עם מדובר בצעירים, קשישים, נשים, מיעוטים, דתיים, ליברלים ושמרנים יש לפנות באופן שונה. שיווק דיגיטלי הוא שפה שחייבת להתאים לקהל היעד ולכן אין דרך גורפת לשווק מוצר או שירות לכולם.
מה נותן לעסקים שונים את היתרון בסביבה כל כך תחרותית ובלתי מתפשרת? שיתוף פעולה עם חברות תרגום, המספקות שירותי לוקליזציה שמנגישות את האתר העסקי של החברות הללו. אותן חברות גם פותחות לשווקים השונים את ערוצי הרשתות החברתיות של אותם עסקים ומנגישות אותם. לבסוף, גם המוצרים עצמם או השירותים שהחברות העסקיות מספקות עוברים לוקליזציה מקצועית ממומחים. זאת כדי להתאים כמה שיותר לנורמות לצרכים ולציפיות של קהלי היעד בשווקים השונים.
מובן שחלומו של כל עסק הוא להיות מדורג במקום הראשון בגוגל בתוצאות רלוונטיות לחיפושים של לקוחות פוטנציאליים. כלומר על מילות מפתח וביטויים נפוצים בתעשייה שמחפשי המוצר או השירות מקלידים בגוגל לפני שהם בוחרים אלטרנטיבה בה יקבלו את השירות שביקשו. לשם כך דרושות עבודה קשה, יצירתיות, ניהול חכם של אסטרטגיית שיווק דיגיטלית ובעיקר הרבה סבלנות.
אז כיצד עושים לוקליזציה מתאימה שתחדיר באופן אפקטיבי את המותג שלכם לתודעתו של קהל היעד בשוק חדש? חברת התרגום ושירותי הלוקליזציה טומדס ריכזה עבורכם מספר טיפים יעילים לשיווק דיגיטלי בשפות שונות.
בצעו מחקר ראשוני באמצעות כלים דמוגרפים
לפני שאתם מתחילים שיווק בינלאומי במרחבי הרשת עליכם לדעת באיזו מדינה בכלל להשקיע. כלים דמוגרפיים של פייסבוק גוגל ורשתות אחרות יכולים לתת לכם אינדיקציה מאילו מדינות מגיע עיקר הצפיה שכבר יש לאתר ולעמודי הרשת החברתית שלכם.
אלו המדינות שכדאי לכם להשקיע בהן קמפיין שיווק דיגיטלי בינלאומי ממוקד. כדאי להתבסס יותר חזק איפה שאתם כבר מתחילים להצליח. אז אלו כלים יסייעו לכם בעניין?
tinyurl, bitly, מרכז הנתונים הדמוגרפים של פייסבוק. גוגל אנליטיקס ואחרים.
ובאיזו שפה כדאי לכם לכתוב? בהתאם לשוק שאתם רוצים להתקרב אליו כמובן. קחו בחשבון ש52% מהאתרים ברשת נכתבים באנגלית. סינית וספרדית הן גם בין השפות המדוברות והנפוצות ביותר. אגב בפייסבוק ובגוגל אתם יכולים לבחור את הקהל שאתם מעוניינים שיחשף למודעות הפרסומיות שלכם. הדבר נכון בעיקר בעיקר בקמפיינים של קידום ממומן (PPC). ניתן להתאים את הקהל כך שיהיה דומה לקהל הלקוחות שכבר קיים אצלכם בחברה. לחלופין התאימו פרסום לפי פרופילים של לקוח. פרופילים אלו קרויים "פרסונות" והם משמשים חברות כדי להתאים שירותים לטיפוסים שונים של לקוחות באופן אישי.
תרגום מילולי של תכנים הוא לא מספיק
הכלל הראשון של שיווק בינלאומי באינטרנט, הוא להשתמש לא רק במתרגם מומחה דובר שפת אם שחי במדינת היעד, אלא לרתום לעבודה כותב תוכן מקומי. איש מקצוע שמכיר את קהל היעד והנורמות של התעשיה המקומית וקל לו לשווק את הנכסים הדיגיטליים שלכם.
הכלל הזה חשוב במיוחד ברשתות החברתיות בהן התקשורת היא מיידית, קלילה, לא פורמלית ולא יכולה להיות מרוחקת ושיווקית מידי.
מדוע יש להשתמש בכותב תוכן מקצועי? משום שתרגום מילולי של התכנים השיווקיים שלכם ושל העמוד העסקי שלכם ברשת החברתית – חלון הראווה שלכם לשוק חדש לעולם לא יהיה מספק. לוקליזציה היא הרבה יותר מתרגום. היא בחירה מוקפדת במילים המדוייקות שמוכרות לציבור במדינת היעד כאשר הוא מחפש את המוצר או השירות.
לוקליזציה היא שימוש בנורמות התרבותיות של הקהל כדי לעורר זיקה בין המותג שלכם לבינו. לכן כל חומר שיווקי שלכם עובר תרגום יצירתי (תרצור) לכל הפחות למילים הנפוצות בשפת היעד ומושתלים בו מסרים מתאימים לציבור שאתם משווקים אליו.
לרוב השיווק הדיגיטלי שלכם יצטרך ליצור אצל הלקוח את התחושה שהתוכן נכתב במיוחד בשבילו. כאן נכנס כותב תוכן מקצועי מקומי, שלא רק מתרגם, אלא לעיתים ממש כותב מחדש את כל החומר השיווקי על מנת שיתאים לקהל היעד.
אין תוכן שיווקי איכותי שיוצר אצל הקהל תחושה גדולה יותר של השקעה וטבעיות, מאשר חומר שבאמת נכתב באופן טבעי בשביל הלקוח. הכותב מנסח את התוכן השיווקי על בסיס תקציר וקונטקסט שהחברה בינלאומית מספקת לו ובמידת הצורך אכן נותן חשיבות גבוהה לחומרים השיווקיים המקוריים.
בידקו את המתחרים שלכם
השלב הראשון בכניסה לשוק חדש היא בדיקה של עמודי המתחרים המקומיים שלכם בשוק. מדוע עליכם לבדוק מה המתחרים המקומיים שלכם מציעים? קודם כל אתם עולים כתוצאה מהבדיקה על מילות המפתח המקובלות בתעשיה. אותן מילות חיפוש שצרכנים פוטנציאלים של המוצר או השירות שלכם משתמשים בהם.
אלו יבטיחו לכם את ההתחלה של קידום אתרים אורגני מקצועי באמצעות שיטות SEO מקצועיות. אמצעים שתפקידם עשיית אופטימיזציה לנכסים הדיגיטליים שלכם, כך שיתאימו למנועי החיפוש. התאמה זו תיתן לתכנים שלכם דירוג גבוה במנועי החיפוש הרלוונטיים ללקוח (לרוב גוגל אך לא רק) כתוצאה ממנו המוצר שלכם יהנה מחשיפה רבה.
בדיקת אתרי המתחרים גם תיתן לכם מושג כללי על מוצרים דומים שקיימים בשוק ותסייע לכם לייחד את עצמכם מהמתחרים. אחרי הכול, אם רוצים לעקוף מתחרה הדבר הבסיסי לעשות הוא: "לדעת את האויב". בדיקה זו תקפה כמובן גם לעמודים של המתרים ברשתות חברתיות שונות. אלה שמהווים "קהילת התומכים" של העסק.
אמצעים שונים כמו: Alexa, Ahrefs, Similarweb ועוד יעניקו לכם את כל המידע שאתם צריכים לדעת על מיקומי המתחרים על מילות מפתח רלוונטיות לתעשיה שלכם.
הקפידו לבחור פלטפורמה שפופולארית בקהל היעד שלכם
אם אתם מעוניינים להגיע לתודעתם של לקוחות פוטנציאליים חדשים עליכם למצוא אותם במקומות בהם הם נוטים לשוטט ברשת. מה השמות הראשונים שעולים לכם בראש? גוגל? יוטיוב? פייסבוק? אינסטגרם. אתם צודקים אלו באמת ענקי מדיה חברתית וענקי חיפוש. גוגל הוא מנוע החיפוש הדומיננטי בעולם, יוטיוב היא אחת הפלטפורמות החברתיות הנפוצות ברשת העולמית.
ובכל זאת, ענקי התקשורת הללו אינם האלים הבלעדיים של השיווק הבינלאומי הדיגיטלי בכל מקום ברחבי הגלובוס. פייסבוק ואינסטגרם למשל הן הרשתות החברתיות הפופולאריות ביותר בישראל. אבל בארה"ב למשל הרשתות טוויטר ולינקדאין (Linkdedin) זוכות לפופולאריות רבה הרבה יותר, והן מקום מושלם לעשות בו עסקים.
ישנם רק 150 אנשים פעילים בטוויטר בישראל. רשת חברתית שנחשבת לרשת לברנז'ה בלבד (למשל לאנשי תקשורת) ומרחיקה ישראלים שאוהבים לכתוב הרבה עם מגבלת 280 התווים שהיא מאפשרת לפוסט. זה כלום לעומת 320 מיליון משתמשי טוויטר בעולם.
בנוסף לכך, יש לקחת בחשבון שקבוצות גיל מסוימות יעדיפו להשתמש בערוצים חברתיים שונים. למשל, אם אתם מכוונים לקהל צעיר תוכלו למצוא אותו בעיקר באינסטגרם, יוטיוב והרשת החברתית Tik tok. קהל עסקי ומשכיל יותר תמצאו בפייסבוק, טוויטר ולינקדאין. כלומר ההתאמה שלכם לקהל היעד לא צריכה להיות רק מקומית – תרבותית אלא גם מגזרית.
גם גוגל שנחשב לגדול שבמנועי החיפוש ברשת ובעל מונופול כמעט מלא במפתיע מתגלה כמוגבל באיזורים מסויימים. למשל בשוק הסיני ובשוק הרוסי הנתונים לצנזורה כבדה גוגל אסור או מוגבל בשימוש. לכן המקום בו תמצאו קהל לתכנים השיווקיים שלכם הוא מנועי חיפוש נישתיים יותר בעלי כללים משלהם. בסין למשל גוגל אסורה ומנוע החיפוש האלטרנטיבי הוא Badiu. ברוסיה המנוע הפופולארי ביותר הוא דווקא Yandex.
מחקר שוק בסיסי יגלה לכם היכן המקומות בהם מתכנסים המשתמשים שאתם מכוונים אליהם.
כתבו קצר וקולע
זוהי אחת העצות החשובות ביותר כשמשווקים לרשתות חברתיות. להיות קצרים, מדוייקים וקולעים. חשוב במעט מילים ותוכן לגרום למותג שלכם להיתפס בתודעתו של הלקוח הפוטנציאלי באופן חיובי, וקליט. טווח הקשב הממוצע של הציבור ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל הולך וצונח. זמן הריכוז עומד כיום על בין 30 שניות לדקה שלקוחות פוטנציאלים מוכנים להשקיע בתכנים שלכם. עליכם גם לקחת בחשבון שאם החומר השיווקי שלכם לא תפס בהתחלה את הצופה ישנו סיכוי גבוה מאד שהוא ינשור ממנו. מחקרים מראים למשל, שכדי שצופה יואיל לצפות בסרטון שיווקי שהכנתם עד הסוף, אתם חייבים לעורר אצלו עניין תוך בין 5 ל- 7 שניות!
ובכל זאת אתם רק צריכים להיזכר מעט בתודעתו של הלקוח. הוא לא חייב להכיר כל היבט בעסק שלכם, כדי להחליט להיעזר בכם. תשמחו לדעת שאחד החוקים המרכזיים בשיווק עובד כאן לטובתכם: "חוק השבע".
לפי חוק זה על פי רוב לקוחות פוטנציאלים שנתקלים בשם המותג שלכם בפעם הראשונה לא יבצעו רכישה. הם עדיין לא מכירים אותו ולא בוטחים בו. אבל לאחר כשבע פעמים שבהן המותג שלכם מופיע על מילות החיפוש שלקוח השתמש בהן, הלקוח כבר מרגיש תחושת היכרות וביטחון במותג וסביר מאד שאכן ירכוש ממנו. יתרה מזאת יתכן שהלקוח יצרף את שם המותג שלכם לחיפושים שלו מה שמעלה את הסיכוי שהוא יהפוך ללקוח חוזר שלכם שימלא אצלכם את כל צרכיו העתידיים.
השתמשו שימוש מושכל בסרטוני ווידאו ותמונות
בקרב הקהל שנמצא כיום ברשתות החברתיות במרבית המקרים האלמנט הויזואלי קובע. לאנשים אין זמן לטקסטים שיווקיים ארוכים ומעמיקים זה ידוע. אולי מה שפחות ידוע הוא שכמעט אין להם בכלל סבלנות לקרוא. 88% מהתכנים הנצפים כיום ברשת הם סרטוני ווידאו. לפוסט בפייסבוק או בטוויטר שכולל תמונה יש סיכוי לחשיפה גבוהה פי עשרה מאשר פוסט ללא תמונה.
ברשתות כמו אינסטגרם, Tik tok ויוטיוב אתם חייבים להשתמש בסרטוני ווידאו יצירתיים ואיכותיים כברירת מחדל. בהתאם לכלל הקודם, גם סרטוני הווידאו חייבים להיות קצרים, יצירתיים, קולעים ורצוי גם שיכוונו לרשת. זאת משום שאנשים מגיבים הרבה יותר לתוכן אמוציונלי ועושים את החלטות הרכישה שלהם לרוב "מהבטן" בהינף יד.
הקפידו שהשחקנים בסרטון שלכם ייצגו את קהל היעד. הקהל אוהב לראות אנשים דומים לו על המרקע. הקפידו שהסרטון יהלום את כל הנורמות התרבותיות, המקצועיות והחוקיות הנהוגות בקרב קהל היעד שלכם. זאת במיוחד באיזורים שמרניים כמו המזרח התיכון.
וודאו שהסרטון שאתם עושים עובר תרגום כתוביות מקצועי מלווה בלוקליזציה ולפעמים במידת הצורך גם דיבוב מקצועי. הבטיחו שהתזמון בין כתוביות הסרטון לבין הסיטואציות המוקרנות בו יהיה מדויק והגרפיקה תהיה איכותית. אנשים נמשכים ומגיבים באופן חיובי רק לחומר שמקרין רמה גבוהה של מקצועיות. שיבושים נראים לעין ירחיקו מכם צופים פוטנציאליים ויפגעו בחשיפה שלכם בגוגל.
הבטיחו חוויית משתמש טובה ובטוחה למשתמשים שלכם
על אותו משקל, הן בסרטונים שלכם, הן בעמודים שלכם ברשתות החברתיות והן באתרים העסקיים שלכם עליכם להבטיח שהחומרים יעלו במהירות. מהירות האתר היא הגורם הראשון לחוויית גלישה חיובית. ומהירות איטית היא הסיבה הראשונה שאנשים ממשיכים לדפדף הלאה מבלי להיחשף לחומרים השיווקיים שלכם.
אתם חייבים להקפיד על אבטחת מידע של כל פרט, הן באתר העסקי והן בעמוד העסקי שלכם ברשת החברתית, כולל כל סרטון ותוכן. בשווקים מערביים כמו האיחוד האירופי למשל, ישנה חקיקה דרקונית שתפקידה להגן על הפרטיות של משתמשי הרשת.
בכל פעם שאתם מנסים להשיג מידע על הקהל שלכם, כדי להתאים לו פרסונות (פרופילים שיווקיים), אתם חייבים לוודא שאתם משיגים ממנו הסכמה פעילה להשתמש בכל הפרטים שאתם צוברים עליו. הקפידו לצרף לכל טופס, סקר או שאלון שאתם מפיצים למשתתפים חתימה על הסכמה מדעת. הקפידו לבקש אישור מראש לשלוח חומרים שיווקיים במייל וברשתות החברתיות ללקוחות פוטנציאלים. חברות גדולות, בינהן גוגל ופייסבוק, נקנסו בעשרות מיליוני שקלים בגלל שלא סיפקו אבטחת מידע ראויה ושמירה על פרטיות המשתמשים בהן.
גוגל עצמו מעניש קשות אתרים עסקיים שלא דואגים להצפנת מידע רגיש של לקוחות ומונע מהם חשיפה.
השתמשו בשיטות קידום אתרים אורגני כמו SEO מקומי
קידום אתרים אורגני הוא הדרך היעילה ביותר להתמקם על המקומות הראשונים במילים שלקוחות פוטנציאלים מחפשים בגוגל ברשת. שיטות SEO המסייעות להתאמת התכנים הללו, כך שיכללו את מילות החיפוש הרלוונטיות ויצרו תוכן איכותי ופופולארי, שמקנה למותג שלכם סמכות מקצועית בתחום נחוצות לשם כך.
אחת השיטות הטובות ביותר למשוך קהל לקוחות רלוונטי דווקא לתכנים שלכם היא להשתמש בפלטפורמות השונות שאתם פעילים בהן בSEO מקומי.
מהו בדיוק SEO מקומי?
כידוע לכל מדינה בכל קהל יש את המילים הפופולאריות הנפוצות כאשר מחפשים מוצר או שירות. המילים הללו כאמור שונות ממקום למקום. אך במדינות גדולות יכול להיות שוני בהרגלי החיפוש של לקוחות פוטנציאליים אפילו בין ערים שונות. SEO מקומי מאפשר לחברות העסקיות שלכם להפוך את הסניפים הספציפיים שלהן בערים שונות בעולם לבולטים ברשת, נגישים וחשופים מאד לצרכנים מקומיים.
נוכל להסביר בדוגמא מהו SEO מקומי: נניח שאנחנו מחפשים חברת תרגום. בישראל הביטוי הנפוץ שלקוחות מחפשים כשהם מעוניינים בשירותי של חברת תרגום הוא "חברת תרגום". בארצות הברית לעומת זאת הביטוי הנפוץ שימשוך אליכם לקוחות הוא דווקא: " Translation Agency" כלומר, "סוכנות תרגום".
כמו כן יתכן שצפוי הבדל בין ניו יורק ללוס אנג'לס למשל אמריקאים בלוס אנג'לס צפויים לחפש " Translation Agency in LA" בעוד שבניו יורק יחפשו " Translation Agency in NY" לעיתים אפילו יכולים להיות בערים שונות ביטויי חיפוש שונים לחלוטין.
בכל מקרה SEO מקומי מתבסס על חיפושי הלקוחות הנהוגים באותה עיר. הוא מדגיש את הסניפים המקומיים שלכם את מיקומם ואת שעות הפתיחה שלכם כדי שללקוחות מקומיים יהיה יותר קל למצוא אותם. ככל שתקלו על הלקוחות שלכם לרכוש את המוצר כן ייטב.
סיכום
זו הייתה טעימה קטנה העונה על השאלה: "כיצד להצליח בשיווק בין לאומי לשפות אחרות במיוחד ברשתות החברתיות?" אני מקווה שהתובנות שלי סייעו לכם. אתם מוזמנים לשתף את כולנו בתובנות שעולות לכם בתחום השיווק הבינלאומי בתגובות למטה.
גילי קימור
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות