- עמוד הבית
-
אודותינו
-
שפות
-
שירותים
-
תרגום משפטי
- לקוחות
-
יצירת קשר
IL: +972 72 2200700
- כניסה לאתר
צור אתנו קשר
הכנס את הפרטים שלך ונחזור אליך בעוד מספר דקות
מה צריך לעשות כדי להיות מדבב מצליח? כל הסודות של תעשיית הדיבוב
זמן קריאה : 11 דק'
שירותי דיבוב מוכרים לכולנו מפרסומות בטלוויזיה, סדרות מצויירות מדובבות, סרטים מדובבים ולעיתים סרטי דרמה ואפילו סרטים דוקומנטריים שהכניסו בהם דיבוב.
מדוע מכניסים דיבוב לסרטים ולסדרות שונות?
מכניסים דיבוב לסרטים כדי לאפשר לשחקנים ולדמויות להיות מובנות גם לאנשים שאינם דוברים את השפה המקורית של סרט מסוים. אנשים שלא רגילים ולא אוהבים לקרוא כתוביות.
חשוב לציין שפעמים רבות העדפת דיבוב על כתוביות מתורגמות היא עניין תרבותי. הדיבוב המקצועי נועד גם לילדים שעדיין לא מצטיינים בקריאה ולעיוורים שאינם יכולים לקרוא כתוביות לסרטים.
אחד הדברים החדשים והנפלאים היום הוא עשיית סרטונים מדובבים באינטרנט בדיבוב מצחיק. פעמים רבות דיבוב סרטונים חביב ועשוי היטב שובר את הרשת והופך לויראלי.
אם אתם רוצים לדעת יותר על דיבוב מתורגם, היכנסו לקישור כאן ותוכלו ללמוד על דיבוב מתורגם מנקודת מבט עסקית.
מה זה בעצם דיבוב?
לפי ההגדרה המקצועית, דיבוב הוא התאמת הקול שלכם להבעות הפנים של דמות על המסך, לסגנון ולאופי ולאינטונציה שלה, לרוב בשפה אחרת. כלומר לשתול מילים שמתאימות לדמות.
לפי אפרת גוש, הדיבוב כאמור נפוץ לרוב בסדרות וסרטים מצויירים, בפרסומות בטלוויזיה. דיבוב מקצועי גם יכול להיקלט בסרטי דרמה וסרטים דוקומנטריים.
במקרים כאלה עושים דיבוב, לרוב, כדי לגבות שחקנים שמשחקים בסרט לקהל מסוים, מבלי לדעת את השפה של הקהל. למשל סרטי קונג פו מדובבים, המשתמשים בהם בשחקנים מהמזרח הרחוק, כמו ג'ט לי, שלא יודעים אנגלית. מדבב מקצועי מדבב אותם בזמן שהם עושים את תנועות הקונג פו הנדרשות ועושים תנועות שפתיים מסונכרנות עם הסאונד מול המצלמה.
אלו תכונות נדרשות כדי להיות מדבב מוצלח?
ישנן מספר תכונות מרכזיות שמדבב צריך כדי להפוך למצליח בתחום ולהתמזג בפסקול שכולנו גדלים עליו. התכונות הללו הן תכונות סף, כלומר לא משנה אלו קשרים מקצועיים יש לכם יבחרו בכם לתפקיד מדבבים על סמך התכונות הללו שתצטרכו להציג במהלך האודישנים לדיבוב.
פרוטקציות וקשרים מקצועיים בהחלט עוזרים לפלס דרך בתעשיית הדיבוב ולהשיג אודישנים אך רק בהדגמת התכונות הללו תוכלו להפוך אודישנים לתפקידים בסרט או בסדרה.
אוזן טובה ויכולת ווקלית – מדבב טוב צריך להיות בעל אוזן טובה לצלילים. כפי שאמר גדול המדבבים הישראלים אלי גורנשטיין: "כל משפט שאתם מדבבים כאשר אתם מדבבים דמות מצויירת מלא במוזיקליות ומתנגן בתווים".
מדבב טוב צריך להיות בעל קול צלול, חזק לעיתים , טווח קול רחב ומגוון ויכולת לשמור על שטף מילים יציב תוך כדי ריבוי משימות. רק כך המדבב יגיע לצלילים הנדרשים ויפיק תוצאות ראויות
קריאה רהוטה – מדבב כמו כל שחקן קורא את הטקסט שמגישים לו ולרוב עליו לקרוא את הסקיצות של התסריט ובמקביל לשמוע את הדמות בשפתה המקורית ואז בו זמנית לבצע את הדיבוב המקצועי. יכולת קריאה מהירה וכושר קריאה טוב הם מהותיים למדבב מקצועי.
אין שחקן שיכול לעבוד כראוי ללא ידיעת הטקסט. מדבב שיכול לקרוא את הטקסט כראוי בכמה שפות ובמיוחד בשפה המקורית של הסרט, הסדרה, הפרסומת או הסרטון יהנה מיתרון משמעותי.
שפה עשירה ודיקציה מצויינת – סרטים מדובבים הם בדרך כלל סרטים לילדים בעלי ערך חינוכי. לכן מדבב מקצועי חייב לאמן את עצמו לביצוע בשפה עשירה, מדוייקת ורהוטה. למשל עליו להתאמן בדיקציה – כלומר היכולת לספק קריאה נכונה לשונית בעלת חיתוך צלילים מדוייק עם הבעות הפנים של הדמות על המסך.
השפה העשירה גם מאפשרת להשתמש במילים נרדפות כדי להתגבר על מכשולים לשוניים שונים. למשל הבדלי האורך בין שפות, קושי למצוא מילה נכונה שגם מסתדרת עם הצליל שמופק בשפה המקורית ותנועות השפתיים שלה ומבטאת את המשמעות שמנסים להעביר.
מדבב שיכול למצוא פיתרונות שכאלה לכותבים תוך כדי עבודה (בתהליך משותף איתם) יקבל יתרון משמעותי בהשתלבותו בתעשייה. כמו כן, דיקציה טובה ויכולת לשונית גבוהה, משפרות גם את אופן ההגשה בו המדבב מגיש את הדמות ביצירה המדובבת.
יצירתיות ויכולת גיוון – מדבב טוב הוא שחקן ומוזיקאי גמיש שמסוגל בקלות לבצע קולות מגוונים ולשחק דמויות שונות לחלוטין. המדבב צריך להיות משכנע במגוון תפקידים בין אם הוא חתול סמוראי בסדרה מצויירת, אישה מכובדת וחמורת סבר שדוברת שפה אחרת בסרט תיעודי, או אפרוח מצייץ.
יכולת משחק מעולה – פה קבור הכלב. אל גורנשטיין ותומאש אומרים בצדק בכתבה על דיבוב מקצועי של תוכנית כאן: "כדי לעשות דיבוב ברמה גבוהה לא מספיק רק לעשות קול. חייבים להיכנס למצב של הדמות ולדבר מתוך הצדק של הדמות. רק כאשר נכנסים למצב של הדמות שמשחקים באולפן מול המיקרופון, אפשר ליצור לה דיבוב אמין ומשכנע".
איפה מוצאים קורס לדיבוב מקצועי?
ישנם מספר מוסדות שבהם אפשר ללמוד דיבוב מקצועי, שהוא במידה רבה חלק מלימודי משחק. דיבוב כמו כל מקצוע כולל מגוון רחב של כישורים שחייבים לעבור למדבבים מתחילים על ידי מורים מקצועיים. אלו המוסדות המומלצים שמצאתי:
קורס הדיבוב של ניקו בר – קורס הדיבוב של ניקו בר הוא קורס מקצועי של שמונה מפגשים בני שלוש שעות, מאחד מגדולי המדבבים הישראלים.
ניקו בר הוא אחד המדבבים המפורסמים ביותר בעולם הדיבוב הישראלי. הוא ידוע כמדבב של דמויות רבות שגדלנו עליהן כגון "טוב טוב הגמד", "אביו של דני שובבני", "דן-דין השופט" ועוד.
אומנם הדיבוב של ניקו בר הוא דיבוב מיושן כיום מבחינה מקצועית. אך עדיין זהו המקום ללמוד כניסה נכונה לדמות, הגשה טובה, התאמה בין הדיבור למוצג על המסך ועוד.
קורס הדיבוב של יפה גבאי – קורס הדיבוב של יפה גבאי מיועד לבני נוער וילדים שאמורים להיות הדור הבא של דיבוב הסדרות המצויירות.
מיהי יפה גבאי? שחקנית בוגרת ניסן נתיב ומדובבת מקצועית בעלת 30 שנות ניסיון בדיבוב. היא המדובבת של "מרקו" מהסדרה "הלב", המדובבת של "דני שובבני" ושל "אליס בארץ הפלאות".
יפה גבאי עובדת בקבוצות קטנות של עד חמישה תלמידים ותוך שבעה מפגשים מעניקה לתלמידיה את יכולות הדיבוב הבסיסיות.
קורס הדיבוב של אולפני ג'פטו – קורס הדיבוב של אולפני ג'פטו מונחה על ידי מדבבים מקצועיים ממובילי התעשייה בתוך האולפנים עצמם. אתם תצאו מהקורס עם תיק עבודות עשיר ותלמדו את כל טכניקות הדיבוב בקבוצות קטנות של 4-6 משתתפים.
תלמידי הקורס נהנים מהדרכתה האישית של השחקנית והמדבבת נורית בנאי קורן. נורית בנאי קורן דיבבה לאורך עשורים רבים תפקידים בסדרות ילדים רבות בינהן "פיטר פן" "הנסיכה פנטג'ירו" "סאקורה" ועוד.
תנאי הקבלה לכל הקורסים הללו הוא מבחן התאמה כדי לראות האם יש לתלמיד הפוטנציאלי שמיעה מוזיקלית וכישרון בסיסי מתאים לדיבוב.
כמה זמן לוקח ללמוד דיבוב והאם מוצאים עבודה?
תלוי בקורס לימודי הדיבוב שבוחרים לקחת. את היסודות הבסיסיים של דיבוב ניתן ללמוד תוך פחות מעשרה מפגשים. כל מפגש נמשך שלוש שעות בדרך כלל. ניתן להשתלב אחרי חלק גדול מהקורסים הללו בעבודה בתחום הדיבוב.
מהו האתגר הגדול של מדבב מקצועי?
האתגר הגדול של מדבב מקצועי הוא לשחק את הטקסט. להגיש אותו בצורה אמינה, זכירה, מעוררת רגש ומשכנעת. מדבב מקצועי הוא שחקן טוב עם שמיעה מוזיקלית חדה. טומאש נוהג לומר שדיבוב הוא כמו משחק במעבדה ללא קהל ללא עדשת המצלמה שמולה משחקים.
כלומר, המדבב הוא שחקן ללא קהל שמשחק עם קולו, כדי להגיש לקהל שהוא לא רואה, דמות שחיה רק על הנייר.
למשל, לפי טומאש דיבוב רשעים בסרטים מצויירים הוא אחד הדברים הכיפיים ביותר. זאת משום שלכל רשע יש צלקת בתוכו שניתן להזדהות איתה. המדבב שמן הסתם לא רואים אותו על המסך הופך למזוהה לחלוטין עם הדמות שהוא מפיח בה חיים. ככל שהוא מזדהה יותר עם הדמות שלו כך הוא הופך למשכנע יותר בתור אותה דמות.
אתגר גדול לא פחות כפי שטומאש מציין הוא ליצור חותם קולי ייחודי רק לכם. כלומר לא להיבלע בדמות לחלוטין אלא ליצור מאפיין קולי שיזהו אותו בין דמויות שונות שאתם משחקים. חותם זה הוא בעצם טביעת האצבע של השחקן, שהופכת לסימן המזהה שלו במשך הקריירה. סימן שגם עוזר לבסס אותה.
מדוע פעמים רבות מחליפים מדבבים בסדרות אנימציה מדובבות?
אחת השאלות החוזרות שמופנות לאולפני סטודיו לאנימציה היא: למה במהלך סדרה מחליפים מדובבים פעמים רבות? למרות שהחלפת מדבב יכולה בקלות להיות מורגשת ואפילו לעיתים מקוממת את הקהל יש לכך מספר סיבות:
זמינותם של מדבבים – זה אולי נשמע מוזר אבל גם מדבבים הם בני אדם. הם מטיילים, מחליפים מקצוע, שוקעים בעומס של עבודות משחק ולעיתים אפילו חולים ומתים.
במסגרת הטבע האנושי הזה, הרבה פעמים כאשר סדרות מצולמות לעונות חדשות, לא ניתן בהכרח להחזיק מדבבים קבועים בסדרה לאורך זמן.
התשלום למדבבים – בישראל לא משלמים הרבה למדבבים מסדרות מתורגמות. שחקנים רבים עושים את הדיבוב כמקצוע משני בין עבודות משחק. יש להוסיף לכך את העובדה שככל שמתמידים עם שחקן או מדבב מסוים המחיר שלו עולה בהדרגה.
לא כל הסדרות יכולות לעמוד בתשלום המתגבר לאורך זמן. פעמים רבות הכסף גורם להחלפת מדבבים ושובר את ליבם של ילדים שכבר התרגלו לקול של שחקן מסוים בתור הדמות האהובה.
השחקנים מתבגרים לפני הדמויות – בעבר היה נהוג להשתמש בשחקניות מבוגרות עם קול גבוה כדי לשחק דמויות של ילדים ונערים. בין היתר כי קשה להשיג ילדים שחקנים. אך כיום הנורמה היא קול טבעי ואותנטי.
כתוצאה מכך הקול של השחקנים הילדים והנערים שמתבגרים בהדרגה משתנה. אם הדמויות שלהם לא מתבגרות בהתאם להתבגרות של השחקנים. למשל אם השחקנים מתבגרים מהר יותר או לאט יותר מהדמויות. אין ברירה אלא להחליף את המדבבים ולהרגיל את הצופים לקול חדש דומה יותר או פחות.
איך טומדס יכולה לעזור בשירותי דיבוב מקצועיים?
טומדס מתמחה בשירותי דיבוב מקצועיים וביצירת דיבוב מתורגם לסרטים ולסדרות. המדבבים שלנו הם בעלי ניסיון עבודה עשיר ומגוון ולמרביתם יש ניסיון משחק רציני ואף ניסיון בקריינות. נשמח לסייע לכל מי שזקוק לשירותי דיבוב מקצועיים.
אם אתם מעוניינים לקבל עזרה במציאת מדבבים מתאימים לפרוייקטים שלכם. אם אתם מדבבים שמעוניינים לשתף בחוויות שלכם כמדבבים מקצועיים. אם יש לכם טיפים נוספים שילמדו את כולנו להיות מדבבים מוצלחים. שתפו אותנו בתגובות למטה.
גילי קימור
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות